Шлях до своєї мрії у кожної людини свій. У дитинстві ми чекаємо на подарунки від вигаданих персонажів, у юності – чекаємо їх від батьків, у дорослому житті нам надається можливість реалізувати всі свої плани та мрії самостійно. Для того, щоб досягти поставленої мети, кожному потрібен свій термін на реалізацію мрії. Подарунки та спадщина не враховуються, це звичайно приємно – але навряд чи можливо на регулярній основі. Залишається реалізувати себе як підприємець. Бізнес-ідеї можуть нас відвідати уві сні, на кухні, у дні радості чи прикростей. Вхопившись за ідею, яка приведе до результату, треба вірити в успіх свого починання, проте лише однієї віри замало. Щоб це було довгостроково, перспективно і результативно, потрібно реалізовувати всі намічені ідеї у правовому ключі – заробляючи, сплачуючи податки, формуючи економіку своєї країни та забезпечуючи собі легальний дохід.
Коли потрібна реєстрація ФОП?
Вести підприємницьку діяльність в Україні, не оформивши себе як суб’єкт господарювання – заборонено. Поміркувавши про напрямки діяльності, якими Ви плануєте займатися у найближчому майбутньому, потрібно поспішити зареєструвати свій бізнес. Для початку необхідно зрозуміти: у Вас буде підприємство – юридична особа або Ви працюватимете самостійно як фізична особа підприємець. Якщо Ви вирішили, що хочете стати ФОП, то наступним кроком на шляху до реєстрації ФОП є збір необхідних документів та подання їх реєстратору.
- Для реєстрації ФОП необхідні такі документи:
- Паспорт-книжкою або id-картка
- Нотаріально завірена копія Паспорта-книжки
- Реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН)
- Довідка про місце реєстрації фізичної особи (прописка)
- Заповнена реєстраційна форма встановленого зразка
- Заява про вибір спрощеної системи оподаткування (за необхідності)
- Заява про набуття статусу платника ПДВ (за необхідності)
При подачі документів потрібна фактична присутність майбутнього підприємця. Первинна реєстрація безкоштовна, якщо бажання зареєструватися не термінове. Через добу з моменту подачі – при правильному пакеті документів – буде проведена реєстрація, і Ви зможете побачити себе на порталі Міністерства юстиції, а згодом і отримати підтверджуючий документ – Витяг з Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій. Можна прискорити процес реєстрації – сплативши держмито та отримати результат протягом двох годин. Наступні зміни у відомостях про фізичну особу підприємця вносяться також на платній основі. Виписку необхідно зберігати, тому що дублікат не видається, і наступного разу Ви зможете її отримати тільки якщо будуть внесені зміни, що відображаються в ньому (прізвище, адреса).
Постановка на облік до Державної податкової служби та Пенсійного фонду відбувається автоматично. Тобто немає потреби заповнювати окремі реєстраційні заяви для цих установ. Потрібно контролювати процес, протягом 3-5 робочих днів шукати себе у відповідних реєстрах. Якщо з якоїсь причини Ви не позначилися – необхідно зв’язатися з відділом обліку платників за місцем реєстрації Вашого контролюючого органу та можливо подати заяву знову. Інакше право застосування спрощеної системи «заморожується» до термінів, прописаних вже діючих підприємців, а знов створених.
Проте є нюанси щодо отримання бажаних статусів платника єдиного податку чи платника ПДВ.
Як вибрати КВЕД?
Перед процедурою реєстрації необхідно визначитись із можливими системами оподаткування в Україні. Також потрібно врахувати всі правила та особливості знаходження на кожній з них. Якщо Вам складно розібратися самостійно, або інформації в інтернеті занадто багато, і вона суперечлива, зверніться до професіоналів за консультацією, які мають знання та займаються веденням ФОП та юридичних осіб.
Вибираючи спрощену систему – єдиний податок – існують дозволені види діяльності у кожної з груп. Для умови перебування в одній з 1-4 груп є обмеження щодо працевлаштування найманих працівників та обсягів доходу. Усе це прописано у Податковому Кодексі України в окремому розділі, присвяченому спрощеній системі. Якщо Ви не знайшли свій вид діяльності в переліку дозволених, то Вам точно не можна вибрати цю систему оподаткування.
Спрощена система має на увазі під собою зведення певних правил. Виконуючи їх, ФОП оплачує фіксований податок у відсотковому відношенні до мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму чи доходу. Витрати єдиному податку не враховуються, і щодо суми податку, підлягає до оплати, не рахуються
Кведи зібрані в єдиному довіднику та оцифровані: кожному виду діяльності відповідає свій код із 4-х цифр. Розшифровка наводиться в КВЕД-2010, із зазначенням того які саме з підвидів діяльності в це значення не потрапили. Кількість обраних Вами КВЕДів жодним документом не регламентована. Головне, щоб ці види діяльності були заборонені на спрощеній системі. Всі Кведи Ви вказуєте у всіх типах заяв: реєстраційному та заявці на єдиний податок. Не можна здійснювати діяльність, якщо у Вас немає відповідного кведу у реєстраційній заяві та у витяганні з реєстру платників єдиного податку!
Чи можна зареєструвати ФОП на загальній системі оподаткування?
Звичайно ж, можна. Вибір спрощеної системи є правом платника, а чи не обов’язком, за умови дотримання прописаних правил. Усі підприємці, які проходять процедуру реєстрації за замовчуванням, є платниками податків на загальних підставах. Тобто тільки після подання відповідної заявки – Ви змінюєте свій статус із загальної системи на спрощену. Пам’ятаємо, що є ряд видів діяльності, якими можна займатися, тільки при виборі загальної системи.
При виборі першої чи другої групи – перехід на спрощену систему здійснюється з першого числа місяця, наступного за місяцем реєстрації. Тобто, з дати реєстрації та до наступного місяця Ви є платником на загальних підставах з усіма правами та обов’язками щодо обчислення податків та їх декларування.
Процедура реєстрації ФОП через портал «Дія»
Скористатися цим сервісом можуть ті фізичні особи, які отримали паспорт громадянина України у вигляді id-картки. Тим хто має документи на паперових носіях (старого зразка) на жаль така процедура недоступна.
Спочатку потрібно буде ідентифікуватись на порталі. Система «Дія» запропонує покрокові дії із заповнення відповідних заяв і потім їх необхідно буде підписати електронно-цифоровим підписом. Це можна виконати, маючи хмарні рішення електронних ключів, авторизацію через банк або за наявності підписів, оформлених у спеціалізованих центрах. Для отримання електронно-цифрового підпису також потрібна фактична присутність фізичної особи, оскільки банк або інший посередник проводитиме Вашу ідентифікацію.
На жаль, при припущенні помилки в момент реєстрації використовуючи сервіс «Дія», неможливо внести зміни через цей портал (поки що), і потрібно відвідувати державного реєстратора. Наприклад, якщо Ви помилилися в індексі, адресі або звіті.
Доручення відкриття ФОП третім особам
Якщо майбутній підприємець дуже зайнятий і не бажає витрачати свій час, виконуючи процедурні формальності, законодавчо передбачена можливість провести реєстрацію без фактичної присутності такого бізнесмена. Для цього необхідно оформити на довірену особу нотаріальну довіреність та її копію (кількість за потребою).
Документ, що засвідчує уповноваженого представника, передається державному реєстратору (оригінал або нотаріальна копія). Отже, якщо Ви бажаєте, щоб і надалі представник продовжував за довіреністю представляти Ваші інтереси в державних органах, банках, то подбайте про потрібну кількість засвідчених нотаріусом копій.
Для оформлення ЄЦП, ще раз наголосимо, присутність підприємця є обов’язковою.
Основні переваги та недоліки ФОП
- Основними перевагами є:
- простота у веденні обліку для тих, хто торгує товарами із переліку або є платником ПДВ;
- відсутність необхідності ведення бухгалтерського обліку для інших.
Підприємці ведуть облік доходів (за касовим методом, тобто за надходженням коштів) фіксуючи їх у книзі доходів. Книгу доходів не обов’язково тепер реєструвати в органах податкової та використовувати саме встановлений зразок. Головне, щоб облік був, і Ви змогли б його пред’явити на запит перевіряючого органу. Витрати до уваги не беруться, податки оплачуються за графіком незалежно від прибутковості діяльності.
Також є можливість отримати податкові канікули – за заявою – та не сплачувати єдиний податок 1 та 2 групі один раз на рік. Умова — відсутність діяльності (надходження платежів).
- З недоліків – обмеження:
- в обсягах доходів (під доходами розуміється валове грошове надходження за проданий товар/надану послугу);
- у найманих співробітниках — кожної групи свої пороги;
- у зоні відповідальності – підприємець відповідає усім своїм майном, яке йому належить на правах власності, у тому числі придбане на початок підприємницької діяльності.
Висновок
Грамотно підійшовши до організації та легалізації бізнесу, підприємець забезпечує собі правове ведення діяльності, отримання доходу, формування робочих місць із мінімальним податковим навантаженням та відсутністю штрафних санкцій.
Грамотний спеціаліст поряд допоможе уникнути необдуманих дій та небажаних наслідків.