Відновлення бухгалтерського обліку – покрокова інструкція

/

При створенні кожного підприємства запускається процес ведення бухгалтерського обліку. Згідно з законодавством цей процес безперервний, послідовний і обов’язковий: від створення підприємства до його ліквідації. Кожна, навіть найпростіша операція, відбивається способом подвійного запису, обростає бухгалтерськими проводками, відомостями в бухгалтерських регістрах. Навіть при самих мінімальних операціях бухгалтеру завжди знайдеться робота. Правильний бухоблік на підприємстві — це платформа для правильності обчислення податків.

Якісний бухгалтерський облік залежить від декількох сукупних факторів, але в першу чергу від професіоналізму фахівця, відповідального за ведення бухгалтерського обліку.

На жаль, ще залишаються власники та управлінці компаній, які вважають за краще економити на ділянці бухгалтерії. Залучають віддалених, так звано «приходящих» фахівців, керуються бажаннями кандидатів про рівень заробітної плати по “найменшій з”. Економіка повинна бути економною, але не згубною.

Якщо ви плануєте на ранньому етапі розвиток вашої компанії на багато років – потурбуйтеся відразу про якісну постановку бухгалтерського обліку. Гарантії за свою роботу найнятий фахівець може підтвердити Вам на словах. Але, якщо ви не володієте знаннями в бухгалтерському обліку та законодавстві України, ви не зможете проконтролювати грамотність дій Вашого підлеглого, є шанс запустити бухгалтерський облік на підприємстві. І якими б не були дисциплінарні або фінансові заходи до відповідального за цю ділянку, відновлювати облік доведеться власнику організації.

Для того щоб не запускати облік, ми рекомендуємо періодично його перевіряти. Частота визначається власником компанії і залежить від обсягів діяльності підприємства і фінансової можливості. Це повинен бути незалежний грамотний фахівець, який правдиво вкаже на помилки працівників бухгалтерської служби, допоможе їх виправити і проведе необхідне навчання в даному напрямку.

Якщо ж так вийшло, і ви виявили, що підприємство не в задовільному стані в організації та веденні бухгалтерського обліку – не слід засмучуватися, все можна виправити і налагодити будь-який з процесів.

Які перші ознаки та симптоми необхідності відновлення бухгалтерського обліку:

  • – відсутня первинна документація;
  • – не повний кадровий облік;
  • – немає взаємодії з контрагентами – відсутні акти звірок;
  • – не проводиться інвентаризація активів, розрахунків, зобов’язань;
  • – у програмному продукті “зависають” суми на рахунках;
  • – звітність не формується “одним натисканням”.

Якщо керівник почув такі скарги від бухгалтера – час провести ревізію.

З чого почати відновлення бухгалтерського обліку?

Все залежить від того, в якому стані ми знайшли дане підприємство:

1 варіант – облік не вівся взагалі або майже не вівся, але є первинна документація. На жаль, в більшості випадків доведеться “прожити” цей період заново. Відобразити всі надходження і вибуття запасів і грошових коштів, нарахувати заробітну плату, визначити фінансовий результат, звіритися з контрагентами. Це трудомісткий, але якісний і рекомендований етап. Він забезпечить коректне відображення залишків Ваших товарів, точні взаєморозрахунки з контрагентами та контролюючими органами. Пам’ятайте, що всі юридичні особи зобов’язані вести бухгалтерський облік і зберігати первинну документацію протягом строку позовної давності (1095 днів), а якщо не було перевірок на підприємстві, то від його створення або від крайньої перевірки. Щодо кадрової документації – термін позовної давності 75 років. Так що надати документи рано чи пізно доведеться.

2 варіант – облік вівся на підприємстві – але не якісно. Запущено рахунки бухгалтерського обліку, не запускаються певні механізми, не повна первинна документація, не своєчасно подана звітність або некоректно складена. Тут необхідний ретельний аналіз-робота з контролюючими органами, контрагентами, виправлення в бухгалтерських записах усіма можливими способами від коректурного до сторно. Потрібен дуже висококваліфікований фахівець з досвідом роботи в цьому напрямку. Даний варіант відновлення є не менш трудомісткий ніж перший, але принципово інший. Потрібно виправити так, щоб не зруйнувати вже діючий механізм, а й налагодити роботу в режимі реального часу без відриву від господарської діяльності.

3 варіант – обліку немає на підприємстві і немає “первички”. Ви запитаєте, як таке може бути? На жаль, може. Тікають бухгалтера з документами, відсутність всіх операцій в програмному продукті, небажання власника вести бухоблік – «це поки не потрібно». Досі псевдоспеціалісти рекомендують носити юридичним торговельним підприємствам виручку в банк – щодня, без застосування РРО, не виплачувати заробітну плату за наявності діяльності директору та інші «лайфхаки». За роки нашої практики ми надивилися і наслухалися такої кількості жахів, що, напевно, Хічкок б позаздрив. Так що робити якщо нічого немає? Ліквідувати підприємство? Ні. Так просто його все одно не “видалити” – буде при ліквідації перевірка, із застосуванням фінансових санкцій. Відновлювати. Приймати за відправну точку баланс, заводити залишки на синтетичних рахунках бухгалтерського обліку і сміливо рухатися далі. Це звичайно тільки під силу фахівцям.


Ви завжди можете звернутися за консультацією до наших фахівців або ж замовити послугу з відновлення бухгалтерського обліку.