Як відкрити ТОВ в Україні 2023?

/

Товариство з обмеженою відповідальністю одна з форм власності юридичної особи. Суб’єкт господарювання у вигляді ТОВ – це засноване одним або кількома особами товариство, наділене правами та обов’язками для ведення комерційної діяльності з метою отримання прибутку. Регламентним документом є Закон України “Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю” №2275. Цим документом установлено правовий статус цих товариств, права та обов’язки учасників (засновників), правила створення такої юридичної особи та питання пов’язані з веденням діяльності, а також процедура ліквідації.

Відповідальність учасників товариства з обмеженою відповідальністю обмежена – вони несуть її тільки в межах належних їм часток. Первинна реєстрація юридичної особи безкоштовна. Вартість нотаріальних послуг варіюється, залежно від регіону та пакета документів, які необхідно нотаріально завірити.

Перед тим, як зареєструвати своє підприємство у 2023 році, визначившись із формою власності, задумайтеся про назву. Зверніть увагу на законодавчі обмеження – які терміни, назви не можна використовувати для найменування юридичної особи. Також потрібно продумати, щоб Ваша компанія своєю назвою відображала суть своєї діяльності, була легко запам’ятовуваною і впізнаваною. Все до дрібниць має значення: як звучатиме найменування англійською мовою, пам’ятайте, що найменування російською мовою заборонено з 2012 року. Навіть перша літера назви Вашої юридичної особи гратиме надалі для реклами, пошуку в інтернеті.

 На жаль, оскільки юридичних осіб в Україні дуже багато, є великий шанс, що ця назва вже зайнята. Це необхідно перевірити до процедури реєстрації, інакше доведеться проходити всі нотаріальні дії знову. Скористайтеся пошуковими системами, починаючи з єдиного державного реєстру юридичних і фізичних осіб, і закінчуючи комерційними платформами.

Якщо з назвою визначилися, переходимо до наступного етапу. Засновники та статутний капітал.

Як стати засновником ТОВ?

Засновниками можуть бути як фізичні особи резиденти або нерезиденти, так і інші юридичні особи. Допустима кількість засновників варіюється від одного учасника. Максимальна кількість засновників не обмежена.

Для того щоб фізичній особі нерезиденту можна було організувати бізнес в Україні, необхідно стати на облік у державній фіскальній службі України та отримати індивідуальний індифікаційний номер з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків. Одне з найпоширеніших запитань, чи можу я бути засновником, якщо я є вже засновником іншої юридичної особи або фізичною особою підприємцем. Законодавчого прямого обмеження немає. Є деякі особливості та необхідність оформлення внутрішнього дозвільного документа новоствореної юридичної особи, якщо діяльність такої юридичної особи і діяльність Вашого ФОП перегукуються.

Статутний капітал може бути сформований грошима та/або майном. Мінімальної величини, встановленої на законодавчому рівні, не існує. Оцінка майна, яким буде сформовано статутний капітал, не потрібна. Ця вартість фіксується в першому документі – протоколі загальних зборів.

Що потрібно для відкриття ТОВ? 

  • Необхідні такі документи:
    • Оригінал паспорта та ІПН кожного засновника;
    • Оригінал паспорта та ІПН кожного керівника;
    • Реєстраційні документи, якщо засновник юридична особа;
    • Наявність найменування нового суб’єкта господарювання;
    • Рішення (протокол) засновників про створення товариства;
    • Структура власності з розкриттям бенефіціарного власника;
    • Юридична адреса майбутнього підприємства;
    • Статут (розроблений або модельний).

Статут підписується учасниками і засвідчується нотаріально. У статуті необхідно відобразити повне скорочене найменування підприємства, органи управління та їхню компетенцію, порядок вступу та виходу з товариства. У статуті можна не вказувати адресу і частки учасників. Раніше це було суворо необхідно і тягло за собою щоразу нотаріальне засвідчення в разі будь-яких змін.

Модельний статут, розроблений Міністерством Фінансів України, не потребує нотаріального засвідчення і дозволяє пройти процедуру реєстрації через портал Дія в електронному форматі. Для цього необхідно оформити кваліфікований цифровий підпис. Також документи учасників і директора мають бути оцифровані. Якщо паспорти все ще старого формату – електронна процедура реєстрації не для Вас.

Юридична адреса підприємства – це офіційна адреса Вашої компанії. Ці дані фіксуються в усіх реєстрах – місце ведення господарської діяльності, управління бізнесом, ведення бухгалтерського обліку.

Як відкрити ТОВ без офісу?

 Власник має право використовувати своє майно для ведення господарської діяльності компанії.  У Цивільному Кодексі встановлено обмеження – дане житлове приміщення може бути використане тільки для проживання фізичних осіб.  Адресу вказати необхідно, звідки Ви будете здійснювати управління бізнес-процесами. Ведення господарської діяльності в житлових приміщеннях не заборонено, якщо це не обмежує права і свободи Ваших сусідів. Тобто в даному випадку, необхідно проаналізувати – чи можлива Ваша діяльність у житловому приміщенні (багатоквартирному будинку)?

Уся кореспонденція, візити контролюючих органів будуть здійснені за вказаною адресою в Єдиному державному реєстрі.

Процедура реєстрації ТОВ займає добу. Якщо необхідно прискорити процес реєстрації – це можна здійснити, сплативши відповідне державне мито.

На етапі процедури реєстрації ТОВ можна подати заяву про вибір системи оподаткування або отримання статусу платника ПДВ. Для того, щоб зрозуміти яку систему Ви обираєте – необхідно спрогнозувати Вашу діяльність або звернутися за консультацією до фахівців з оподаткування.

Плануючи Вашу діяльність дайте собі відповідь на кілька запитань:

  1. Плануючи Вашу діяльність дайте собі відповідь на кілька запитань:
    1. Які обсяги доходів плануються на рік
    2. Види діяльності, якими займатиметься компанія
    3. Кількість найманих співробітників
    4. Хто Ваші потенційні контрагенти (юридичні особи, платники ПДВ або ФОПи)
    5. мпорт-експортна діяльність
    6. Як Ви плануєте розподіляти прибуток (виплата дивідендів)

Це мінімум тих питань, які необхідно вивчити, перш ніж визначитися із системою оподаткування.

Також потрібно розрахувати податкове навантаження при веденні господарської діяльності. За допустимого обсягу доходів на третій групі єдиного податку, що буде вигідніше платити 5% від валового надходження або податок на прибуток 18%+ ПДВ.

Якщо ж Ви не подали всі заяви на етапі реєстрації – у Вас є час здійснити це одразу після самостійно через електронний кабінет платника податків. Врахуйте всі правила отримання того чи іншого статусу. Не за всіх обставин можна отримати статус ПДВ день у день.

Після подання всіх необхідних заяв контролюйте їхній статус. Усі люди і можуть бути затримки та/або зволікання. Якщо Ви не бачите віддачу і опрацювання Ваших заяв – потурбуйтеся, можливо, щось потрібно продублювати у встановлені законодавством строки.

Відкриття рахунку в банку і вибір банківської установи – це суто індивідуальне бажання представників суб’єкта господарювання. Банк повідомить податкову про всі Ваші відкриті банківські рахунки самостійно. У банку Ви також пройдете процедуру верифікації, не потрібно ставитися до цього з неприйняттям – це нормально, тому що банк є суб’єктом фінансового моніторингу та зобов’язаний дотримуватися законодавчих вимог і внутрішніх правил банківської системи.

  • Після завершення всіх реєстраційних процедур та отримання всіх необхідних статусів, потрібно замислитися над тим, хто і як вестиме бухгалтерський облік на Вашому підприємстві. Відповідно до Закону про бухгалтерський облік та фінансову звітність у підприємства є три варіанти:
    • Самостійне ведення бухгалтерського обліку директором компанії
    • Організація відділу бухгалтерії в штаті, на чолі з головним бухгалтером
    • Аутсорсингове обслуговування бухгалтерською фірмою.

Розгляньте всі за і проти, у разі необхідності зосередження ведення бізнесу, легше буде делегувати частину обов’язків стороннім фахівцям на умовах договірних відносин.